środa, Listopad 14, 2018
Home > Dieta > Dietetyczne sposoby indukcji metabolizmu – najnowsze badania.
Dieta

Dietetyczne sposoby indukcji metabolizmu – najnowsze badania.

W kontekście metod naturalnej i bezpiecznej indukcji metabolizmu pojawia się kilka informacji na temat dobroczynnego działania niektórych związków chemicznych. Bardzo często się zdarza, że tyjemy i pomimo zdrowego odżywiania nie jesteśmy w stanie kontrolować należytej wagi ciała. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być bardzo wiele, niemniej jednak należy sobie uświadomić fakt, iż istnieją naturalne i w stu procentach efektywne metody przyśpieszenia metabolizmu naszego organizmu.

W jaki sposób indukowany jest metabolizm?

Indukcja metabolizmu zachodzi głównie poprzez nasilenie procesów związanych z aktywnością łańcucha oddechowego w komórkach mięśni, tkanki tłuszczowej oraz wątroby. W zakresie parametrów głównym obiektem zainteresowań jest generowana temperatura, która jest de facto ekwiwalentem nadmiernej produkcji energii. Popularna ostatnio dieta makrobiotyczna uznawana jest powszechnie za standard w dziedzinie nowoczesnego żywienia, głównie ze względu na zrównoważony charakter. Nie jest to jednak najistotniejszy czynnik, gdyż nawet najlepsza równowaga nie gwarantuje utrzymania lub redukcji wagi ciała. Za wszystko odpowiedziany jest metabolizm.

Działanie cytochromów wątrobowych

Powszechnie za czynnik indukujący metabolizm uważa się związki, które mają zdolności do pobudzania cytochromów wątrobowych lub też przyśpieszania zużycia glukozy przez komórki. Przesunięcie gospodarki węglowodanowej w stronę efektywnego zużywania glukozy wymaga najczęściej indukowania dodatkowych transporterów w komórkach lub też zwiększaniu wrażliwości komórek za insulinę. Przypomnieć należy jedynie o tym, że korzystne działanie w tym miejscu wykazuje klasyczna dieta warzywno owocowa oraz jej liczne warianty.

Które pokarmy podnoszą metabolizm?

Najnowsze badania wykonane między innymi w Maryland oraz podparyskim Quince wskazują bezpośrednio na wpływ kilku składników dietetycznych w indukcji naturalnego metabolizmu. Szczególnie tutaj pozytywnie wypadają flawonoidy zawarte w czerwonym winie, alkaloidy pochodzące np. z czerwonej herbaty.

Ważny w kontekście odchudzania i przyśpieszenia metabolizmu jest na pewno wpływ pokarmów na redukcję tzw. insulinooporności. W warunkach normalnych trzustka produkuje insulinę, której działanie opiera się na pobudzaniu transportu wewnątrzkomórkowego glukozy – odbywa się to poprzez tzw. transportery GLUT 4 i GLUT 6. Są one indukowane przez insulinę, głównie na komórkach tkanki tłuszczowej oraz mięśni.

Czy da się jeszcze jakoś wpływać na metabolizm?

Ocena wielu substancji, które wykorzystuje na przykład klasyczna dieta oczyszczająca uwzględnia również oddziaływanie na cytochromy łańcucha oddechowego. Można przyznać z całą pewnością, iż jest to jeden z najważniejszych elementów w kaskadzie przemian energetycznych. Mała komponenta rozprężająca w obrębie łańcucha oddechowego ma olbrzymie znaczenie dla produkcji energii pod postacią ATP oraz ewentualnego stymulowania generowania temperatury w obrębie komórek, co jest wydajnym ekwiwalentem nasilenia procesów termogenezy.

Obecnie kilka substancji jest badanych pod katem wpływu na wewnątrzkomórkowe szlaki komunikacji, indukowane przez receptory dla kinaz tyrozynowych oraz innych związków o działaniu mitogennym i indukującym metabolizm. Jest to więc cenny obszar do dalszych badań w tym zakresie i warto się tym zainteresować z całą pewnością. Pozwoli to jeszcze lepiej realizować cele dietetyczne w praktyce i ułatwi odchudzanie wielu ludziom. Zdrowa sylwetka może być o wiele łatwiej wypracowana, niż się nam wydaje.