środa, Październik 17, 2018
Home > Dieta > Co nam może dać współczesna dieta owocowo-warzywna?
Dieta

Co nam może dać współczesna dieta owocowo-warzywna?

Do kwestii związanych z dietą owocowo warzywną wielokrotnie się podchodzi w sposób bardzo arbitralny. Powszechnie uważa się ja za najlepszą dietę, co w połączeniu takimi trendami jak dieta paleo oraz dieta frutarian daje wiele zamieszania w pojmowaniu znaczenia spożywania warzyw i owoców w zdrowym stylu życia. Postarajmy się odpowiedzieć na pytanie, jak wyglądać powinna dieta bogata w warzywa i owoce i czy rzeczywiście trzeba koniecznie zrezygnować z mięsa?

Czasy dobrobytu odbijają się nam obecnie czkawka. Polska dołączyła do krajów w, których bardzo irracjonalnie spożywa się duże ilości mięsa, co przede wszystkim związane jest z faktem, iż wzrosła stopa życiowa, a produkty mięsne stały się powszechnie popularne. Nie jest to oczywiście dobra rzecz w stu procentach. Można dostrzec na pewno korzyści – lepsze ożywienie dzieci, wyższy wzrost obecnych młodych dorosłych oraz ograniczenie wielu chorób związanych z niedożywaniem białkowym, a więc związanym z deficytami białka. Niestety, ale wraz z przetworzonym mięsem, produkcja weterynaryjna oraz innymi aspektami mięsnej diety pojawiły się kolejne, nieznane wcześniej problemy w polskich trendach dietetycznych.

Podstawowym problemem, z którym zmagać się trzeba w kontekście diety mięsnej jest spożywanie dużych ilość i cholesterolu. Niestety, ale mięso, jajka oraz wiele innych prd8tków pochodzenia zwierzęcego jest bogatych w tzw. zły cholesterol, a więc zawiera cięższe cząsteczki cholesterolu, które transportowane są w lipoproteidach o małej gęstości – czyli LDL. Jest to związane z samą budową tłuszczu zwierzęcego, który jest nasycony, ma długi łańcuch węglowy. Tak więc nasycone kwasy tłuszczowe stają się istotnym problemem w diecie współczesnego człowieka. Dlatego też tak duże znaczenie ma dieta warzywno owocowa

Dieta ta efektywnie odpowiada na zapotrzebowanie człowieka na witaminy, błonnik, związki o działaniu antyoksydacyjnym oraz cukry proste i złożone. Za pomocą diety skupionej na spożywaniu warzyw i owoców można skutecznie zapobiegać chorobom i radzić sobie ze współczesnymi wyzwaniami zdrowotnymi w praktyce.

Co oferuje dieta owocowo-warzywna?

Badania przeprowadzone już w latach 90 na plemionach, które nie spożywały mięsa wykazały przede wszystkim znacznie niższe ryzyko następujących schorzeń:

– spadek ryzyka zachorowania na cukrzycę o 70%

– zmniejszenie częstości występowania chorób serca o 80%

– niższe ciśnienie krwi

Są to więc bardzo istotne parametry z punktu widzenia poprawy rokowania w chorobach serca, chorobach naczyń oraz zaburzeniach gospodarki lipidowej i cukrzycy. Czy więc dieta warzywno owocowa, żeby nie powiedzieć – dieta wegańska powinna stać się standardem?

Problem witaminy B12

Największym problemem w kontekście współczesnej dietetyki i niespożywania mięsa jest witamina B12, która nie jest syntetyzowana przez organizmy roślinne. Powszechnie mówi się o potrzebie suplementacji witaminy B12 u wegan i wegetarian oraz konsekwencjach niedoboru. Prawda jest jednak taka, iż wystarczy raz na pół roku spożyć dobrego steka wołowego, aby skutecznie zaspokoić zapotrzebowanie organizmu na witaminy z grupy B – w tym witaminę B12 oraz na żelazo. Nie jest więc prawdą, że decydując się na dietę owocowo-warzywną trzeba się liczyć z anemią!