wtorek, Grudzień 11, 2018
Home > Dieta > Nawyki żywieniowe
Dieta

Nawyki żywieniowe

Nieregularne jedzenie

We współczesnym świecie szybkie tempo życia oraz długi okres, w którym realizuje się pracę często więcej niż osiem godzin dziennie sprawiają, że wiele osób nie jest w stanie utrzymać wagi poprzez spożywanie posiłków w sposób nieregularny. Bardzo ważne jest przy realizowaniu codziennej diety staranie się uzyskania jak największej regularności. Najlepszym rozwiązaniem jest spożywanie co najmniej pięciu posiłków dziennie, które nie powinny być jednak nadmiernie obfite. Oczywiście liczba posiłków zależy również od tego jakie są indywidualne potrzeby organizmu na co wpływa ma między innymi metabolizm, tryb pracy czy aktywność fizyczna. Bardzo ważne jest, by nie przejadać się na noc, co utrudnia sen. Jednocześnie warto jest spożywać bardziej obfity a przynajmniej bardziej energetyczny posiłek z rana, co pozwala na dostarczenie większej dawki energii na cały dzień. W ten sposób można ograniczyć pojadanie w ciągu dnia, które jest jednym z najpoważniejszym problemów w zakresie utrzymania wagi i często prowadzi do nabywania w dłuższym okresie czasu nadwagi.

 

Odpowiednia ilość ruchu

Oprócz odpowiedniego sposobu odżywiania, równie ważnym elementem wspomagającym, a właściwie będącym jego kluczowym elementem jest aktywność fizyczna. Bez właściwej aktywności fizycznej nie możemy liczyć na dobre efekty naszego odchudzania. Każdy dietetyk powie nam zaraz jak wejdziemy do jego gabinetu, że aby osiągnąć zamierzony efekt i pozbyć się kilogramów, musimy w pierwszej kolejności zacząć się ruszać. Drogą do sukcesu jakim jest pozbycie się zbędnych kilogramów jest po pierwsze znaczące ograniczenie spożywanych kalorii a po drugie, dodatkowe spalanie kalorii aktywnością fizyczną. W takim to momencie możemy powiedzieć, że jesteśmy na właściwym kursie do zrzucenia zbędnego tłuszczu. Warto wiedzieć że poprze ruch budujemy mięśnie a to w dłuższej perspektywie powoduje, że nasz organizm chce coraz więcej energii i mamy szansę na skuteczne odchudzanie. Niestety jest związana z tym schematem również pewna pułapka, zwana efektem jo-jo.

 

Na czym polega jo-jo?

Na czym ten efekt polega? Zbyt szybko zrzucamy kilogramy, zazwyczaj się głodzimy, ale nasz organizm ma zakodowane ilości potrzebnych kalorii na poziomie gdy ważyliśmy jeszcze bardzo dużo. Co wówczas się dzieje? Domaga się on jedzenia na wcześniejszym poziomie a my potrzebujemy go znacznie mniej. To jest właśnie podstawowa zmora osób, które się odchudzają. Oczywiście jest na to rada. Wystarczy, żeby odchudzać się powoli.

 

Na zakończenie

Tak więc podsumowując. Nieregularne odżywianie, podjadanie w biegu, jedzenie w nocy gdy pracujemy to duże zagrożenie. Do tego dochodzi sprawa taka jak brak aktywności u wielu ludzi, plus nieodpowiednia dieta, powoduje to wszystko, że tyjemy. Jeżeli podjęliśmy decyzję o odchudzaniu, to zaplanujemy to na długi okres. Przyjmijmy że będzie tracić tygodniowo jeden kilogram. Wówczas powolne tempo znacząco obniży ryzyko efektu jo-jo.